Oppdatering om varsel og veien videre

LFB mottok 15.07.25 kopi av varsel sendt til Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir), hvor de har bedt om en redegjørelse innen 12.08.25.  Varselet som er beskrevet i psykologisk.no peker i stor grad på kritikk rundt LFBs måte å drifte og lede organisasjonen på, både før løsrivelsen fra Voksne for Barn og nå i etterkant. Bufdir etterspør en generell tilbakemelding og i tillegg en redegjørelse av følgende punkter: Hvordan LFB følger opp og ivaretar medlemmer og erfaringskonsulenter i organisasjonen, samt dersom erfaringskonsulentene representerer LFB i ulike råd og utvalg: får erfaringskonsulentene opplæring i forkant og oppfølging i etterkant av slik representasjon. 

Varselet som er mottatt er tilsvarende det som ble nevnt i artikkelen med en tidligere ansatt og medlem, samt et tidligere medlem som var aktiv frem til 2021.

En ny organisasjon – med en gammel ryggsekk

LFB hadde vært en selvstendig organisasjon i litt over 1,5 år da vi hadde landsmøtet i mai 2025.
Før dette var vi i mange år en del av organisasjonen Voksne for Barn, som har et mye bredere interesseområde enn kun barnevernsbarn. Den organisasjonen hadde juridisk ansvar og økonomisk styring overfor LFB på den tiden. Det vil også si at LFB brukte Voksne for Barn sine systemer, rutiner og driftsressurser. Stiftelsen av selvstendig organisasjon skjedde på landsmøtet i mai 2023 og den endelige overdragelsen av driften trådde i kraft 1. november 2023 og 2 ansatte ble med over i ny organisasjon.

Driften sto på bar bakke uten et etablert system, ei heller noen ansatte i arbeid på kontoret, pga. fravær. Interimsstyret troppet på for å få det grunnleggende på plass, med behov for å bygge nye rutiner, systemer og struktur; både praktisk og organisatorisk. Både interimsstyre og det første ordinære styret har jobbet hardt for å skape en grunnmur som viderefører det som fungerte bra og samtidig utvikle der det trengs forbedring.

Felles mål for alle etter løsrivelsen har vært, og er, å gjøre nye LFB til en mer robust, trygg og tydelig organisasjon – med klare roller, bedre rutiner og styrket fellesskap. Men det er en prosess som tar lang tid. Den siste vi mangler av ansatte kommer på i august, og da er vi endelig fulltallige personressurser administrativt på kontoret. Hvis du lurer på hva LFB gjorde i 2024 kan du lese årsrapport i sakspapirene til landsmøte 2025 her: SAKSPAPIRER

Åpenhet og tillitt

Det er ingen glede i å motta et varsel, men vi er glade for at Bufdir tar saken på alvor. Det gjør vi også. Det er helt avgjørende at en organisasjon med vårt formål tåler å bli sett i kortene og at et system med varsling fungerer. Det er viktig at varselet behandles på en trygg måte; med hensyn til varslere, tidligere styrer og ledelse, nåværende styre og ledelse, og ikke minst for organisasjonen som helhet.   

Medlemmene er viktigst

Et av våre viktigste prioriteringer nå er å – så godt og så raskt som mulig – sørge for åpen og tilgjengelig informasjon underveis. Det er ikke alt som kan besvares, noe som kan oppleves frustrerende – også for oss. Noe av informasjonen som har kommet frem er også nytt for oss som ikke var involvert i ledelsen før LFB ble en selvstendig organisasjon, og ingenting av dette ble brakt opp på landsmøte i 2024 eller 2025. Styret kan heller ikke uttale seg noe særlig rundt varslingen da den blant annet er knyttet til en personalsak og er et internt varsel. Styreleder er inhabil i saken og deltar derfor ikke i behandlingen.

Resten av styret følger opp, og nestleder er oppnevnt som saksbehandler på vegne av styret. Dette skjer med tett veiledning og juridisk bistand fra vår arbeidsgiverorganisasjon; Abelia.  Kontrollkomiteen ble orientert da varselet ble mottatt, og vurderte det da til å være en personalsak. I henhold til vanlige rutiner ville varsel fra en ansatt normalt gått til generalsekretær.

Dersom generalsekretær er inhabil, går det videre til styret – og fortrinnsvis styreleder. Hvis styreleder også er inhabil, skal vedkommende tre ut av behandlingen, slik det er gjort i denne saken.  Noe som er et klart viktig tiltak, er å få på plass en digital løsning som gjør det enklere for medlemmer og tillitsvalgte å si ifra – på en trygg og oversiktlig måte. Dette er noe som allerede er i gang, som en del av arbeidet med trygg organisasjon, og som skal utvikles videre av vår nye medlemskoordinator.

Vi gleder oss til å lansere denne portalen veldig snart. Mer informasjon kommer når den er på plass og klar til bruk.  I mellomtiden er du alltid velkommen til å ta kontakt med styret eller kontrollkomiteen dersom du har spørsmål eller innspill. Alle henvendelser blir behandlet så raskt som mulig.

Du blir tatt på alvor – uansett om det er stort eller smått

Det kan ta noe lengre tid å få svar gjennom sommeren grunnet ferieavvikling. Henvendelser som krever behandling gjennom et styremøte som en sak er også grunn til at det kan ta noe tid. Neste styremøte er 28. juli. 

Generelle henvendelser: styret@barnevernsbarna.no  Varsling: nestleder Nina nina@barnevernsbarna.no eller leder av kontrollkomiteen Ole Henrik Kråkenes ole@fo.no

Uenighet og engasjement hører hjemme i en levende organisasjon 

 LFB har alltid vært en organisasjon med engasjerte medlemmer. Som i alle andre organisasjoner har det også hos oss vært konflikter og uenigheter; om politiske spørsmål, organisasjonskultur og prioriteringer. Det er sunt og viktig at vi utfordrer hverandre, og at vi deltar aktivt i organisasjonsdemokratiet. Kritiske stemmer er viktige i en interesseorganisasjon, selv om det ikke alltid er lett å være den som skal gi eller få kritikk.   

Vi ønsker fremover å legge bedre til rette for flere åpne politiske og organisatoriske diskusjoner – og vi håper landsmøtets vedtak i mai om revidering av vår politiske plattform kan bli starten på nettopp det. Det er rom for ulike meninger og erfaringer, og vi har forståelse for at det finnes ulike opplevelser også i denne saken.  Samtidig vil vi oppfordre alle – medlemmer, tillitsvalgte og tidligere ansatte – til å møte hverandre med omtanke og respekt. Det fortjener både de som har sagt ifra, de som har stått i ansvar og organisasjonen som helhet.   

STYRET SER FREMOVER – SAMMEN

Det har vært tøft for et helt ferskt styre å stå i en varslingssituasjon og ikke noe vi tar lett på. I psykologisk.no sin artikkel 02.07.25 kom det en påstand om at «… styreleder som har overtatt styringen i organisasjonen, og tildelt seg selv rollen som assisterende generalsekretær – uten vedtak fra et kompetent organ». Dette er en såpass alvorlig anklage til den grad at må kommenteres her og oppklares for medlemmer. Dette er altså en uttalelse styret på det sterkeste tar avstand fra – rett og slett fordi det ikke stemmer.

Styreleder og hele styret står samlet og støtt i engasjementet for å bygge opp LFB som den resiliente organisasjonen vi ønsker at den skal være. Vi har troen på at denne prosessen kan gjøre oss bedre. Det som nå kommer frem må brukes til å forstå mer, bygge videre, skape en tryggere og tydeligere organisasjon.

For oss handler dette om å gjøre en viktig jobb – for barnevernsbarn og for fremtidens medlemmer i LFB. Vi skal lære, vi skal vokse – og vi skal stå stødigere sammen i det vi bygger videre!  

Hilsen Nina, Charlotte, Jo, Mimmi & Marie 

Styret i Landsforeningen for barnevernsbarn 25/26, 

Publisert: 22. juli 2025, Oppdatert: 23.juli