Alle medlemmer i Landsforeningen for barnevernsbarn (LFB) som er over 15 år inviteres til å søke om å få være med på årets fineste sommerleir i den flotte sommerbyen Arendal på Sørlandet. Hos oss kan du komme som du er, og vi håper på å se akkurat deg denne sommeren. Er du ikke medlem kan du melde deg inn gratis HER.
Hvor og når skal det være?
Landsforeningen for barnevernsbarn skal i år avholde to sommerleirer på Hove leirsenter i Arendal:
- Leir 1: mandag 27. juni til fredag 1. juli 2022.
- Leir 2: mandag 4. juli til fredag 8. juli 2022.
Medlemmene våre inviteres til å søke om å delta på en av disse leirene. Dersom du kan begge ukene kan du krysse av for dette, men det er viktig å merke seg at man først og fremst kun kan delta på en av leirene.
I år kan vi endelig avholde sommerleir som normalt, og kan med det øke antall plasser på hver leir! Det er som regel stor pågang av søkere, og vi må prioritere søkere som er mellom 15 og 25 år hvis vi får mange søknader.
Det er plass til 20 ungdom/unge voksne på hver av leirene, så det er begrenset med plasser.
Hva skal vi gjøre?
I løpet av uka skal vi legge opp til ulike aktiviteter, og forhåpentligvis får du muligheten til å prøve noe helt nytt! Det vil være blikjent- og teambuildingaktiviteter, bading, volleyball, chilling i sola, og vi skal spise god mat, masse is og kose oss gløgg!
Det fullstendige programmet for uken vil bli sendt til deltagerne og deres kontaktpersoner når sommerleiren nærmer seg.
Praktisk informasjon
- Det er et begrenset antall plasser på hver leir. Utvelgelsen av hvem som får plass blir tatt ut ifra en helhetsvurdering.
- Vi i Landsforeningen for barnevernsbarn har ansvaret for dere fra vi møter dere på oppmøtestedet/leiren, og til dere reiser hjem igjen.
- LFB dekker reise fra Oslo til Hove i år, som betyr at du må dekke reisen din til Oslo selv (se mer informasjon lengre ned).
- Før tilbud om plass deles ut vil det sendes ut et deltagerskjema, og gjennomføres samtaler med aktuelle søkere og deres kontaktpersoner (også for de over 18 år). Dette skal bidra til å skape en trygg og god leir for alle.
- Det vil bli gitt utfyllende informasjon til kontaktperson og deltager om reise og program ved bekreftelse av plass.
- LFBs sommerleirer er totalt rusfrie.
- Alle ansatte på leiren har godkjent politiattest.
- Brudd på regler fører til hjemsendelse for egen regning.
- Vi har ikke et eget helse-team knyttet til leirene, men benytter oss av nærmeste legevakt ved behov.
Krav til deg
- Du må ha fylt 15 år, og det er ingen øvre aldersgrense.
- Du må ha god nok psykisk helse til å delta på sommerleir.
- Du må være selvstendig og kunne bo på rom sammen med andre ungdommer.
- Du kan ikke bruke rusmidler på leir.
- Du må følge reglene som gjelder på leiren, og forholde deg til beskjeder fra de ansatte.
- Hvis du bruker medisiner må du selv ta ansvar for å ta disse (vi kan hjelpe til med å minne om å ta medisiner, dersom vi får beskjed om dette på forhånd).
- Du bør ha gyldig reiseforsikring.
- Du må være medlem i Landsforeningen for barnevernsbarn.
- Både du og din kontaktperson må fylle ut deltagerskjema når du takker ja til plass på leiren.
Koster det noe å være med på sommerleir?
Det er gratis å delta på vår sommerleir, og LFB dekker:
- Fellesbuss som kjører oss frem og tilbake Gardermoen/Oslo – Hove.
- Alt av kostnader til mat, overnatting og aktiviteter på sommerleiren.
Andre reiseutgifter som for eksempel fly til Gardermoen, må du selv dekke. Vi anbefaler deg å kontakte barneverntjenesten din for å få dette betalt. Vi hjelper gjerne til med å skrive brev til barneverntjenesten din, bare ta kontakt!
Om det ikke er mulig for deg å be barneverntjenesten om å betale, og det er vanskelig å betale for reisen selv, så kan du ta kontakt med oss ved å sende en e-post til Tuva: tuva@barnevernsbarna.no.
Selv om sommerleiren er gratis, er det bindene påmelding. Det vil si at når du får bekreftet plassen din, og du godtar dette, så forplikter du deg til å delta.
Søknad:
Søknadsfrist: tirsdag 07.06.2022. Det er lurt å melde seg på så fort som mulig.
Når du melder deg på vil du se en bekreftelse på at søknaden er sendt inn på nettsiden. Er du usikker på om vi har mottatt din søknad kan du ta kontakt. Vi jobber fortløpende med gjennomgangen av søkere og å sende ut tilbud om plass. Alle søkere vil få beskjed på e-post om de får plass eller ikke innen midten av juni. Husk å sjekke søppelpost/spam-filteret om du ikke finner den i innboksen.
Dersom du har noen spørsmål, kan du ta kontakt med Tuva på e-post: tuva@barnevernsbarna.no.
Vi ser frem til to morsomme, hyggelige og innholdsrike sommerleirer, og håper på å se akkurat deg i Arendal i sommer! Send inn en søknad da vel!